Les 9

Les 9


Krabbelstadium (ca. 1 – 3 jaar): krabbelen en materiaalhantering



De eerste grafische verrichtingen van kinderen op het platte vlak noemen we meestal krabbelen. Daarvoor ontdekken ze dat je met materiaal sporen nalaat. Het kind ontdekt in deze periode dat die sporen door hem zelfgemaakt zijn en dat ze blijvend zijn. Het plezier dat een kind heeft in het ritmisch bewegen en in het onderzoeken van onbekend materiaal leidt tot de eerste grafische sporen op een vlak.


Beschrijving tekening/kenmerken:
Je ziet op deze tekening in de categorie vorm vooral krassen, gebogen horizontale zigzaglijn, kleinere tekentjes, lijnen, gesloten vorm, herhaling motief.
Als je kijkt naar de kleur zijn ze apart gebruikt, ze geven niet een speciaal object aan. De kleuren staan in een soort schema.
Als je kijkt naar de ruimte zie je vooral stapeling, de lijnen en krassen zijn over elkaar getekend.
Het is ook een Overall compositie, de lijnen lijken oneindig door te gaan en het is niet centraal geplaatst. 




Schematisch stadium (ca. 4 – 9 jaar): gecodeerde werkelijkheid


Dit stadium is de periode van de gecodeerde werkelijkheid. In deze periode die zo’n 5 jaar duurt, gebeurt er een heleboel. In deze periode tekent het kind, het kind komt erachter dat hij iets vertelt met zijn tekening. Vanaf dit moment bepaalt het kind vooraf wat het gaat maken en gebruikt daarbij een eigen codering met aanvankelijk zeer eenvoudige tekens. Het kind deelt in dit stadium het blad in. Er is een boven en onderkant. Ook tekenen de meeste kinderen symbolen zoals zon, wolken, huizen, bomen en mensen.

Beschrijving tekening/kenmerken:
Wanordelijke plaatsing de beelden staan verspreid over het blad. Ook zie je een grondlijn, alles staat op een grond.
Je ziet wel dat het kind doorzichtigheid heeft gebruikt bij het huis. De ramen zijn niet ingekleurd.
Haak contrast, richtingen tussen lijnen worden zo duidelijk mogelijk onderscheiden.
Als je kijkt naar de kleur zie je soms objectkleuren als je kijkt naar de boom en de lucht en zon.



Realistisch stadium ( 9 tot 15 jaar): Zichtbare werkelijkheid


In deze periode hebben de kinderen een duidelijk verlangen naar een naturalistische weergave. De kinderen willen wat de ogen waarnemen ook zo goed mogelijk te tekenen.

Beschrijving tekening/kenmerken:
Ze ziet afsnijding van blad en overlapping. Er is veel aandacht besteed aan details en kleur. Het kind het zo goed mogelijk alles willen na tekenen. Je ziet dat het kind zichzelf heeft getekend en vind haar schoenen en het merk erg belangrijk. Het kind heeft ook het effect van overdrijving gebruikt, dit zie bij het haar. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten