Les 9
Krabbelstadium
(ca. 1 – 3 jaar): krabbelen en materiaalhantering
De eerste grafische verrichtingen van kinderen op het platte
vlak noemen we meestal krabbelen. Daarvoor ontdekken ze dat je met materiaal
sporen nalaat. Het kind ontdekt in deze periode dat die sporen door hem
zelfgemaakt zijn en dat ze blijvend zijn. Het plezier dat een kind heeft in het
ritmisch bewegen en in het onderzoeken van onbekend materiaal leidt tot de
eerste grafische sporen op een vlak.
Beschrijving tekening/kenmerken:
Je ziet op deze tekening in de categorie vorm vooral krassen, gebogen horizontale zigzaglijn, kleinere tekentjes, lijnen, gesloten vorm, herhaling motief.
Als je kijkt naar de kleur zijn ze apart gebruikt, ze geven niet een speciaal object aan. De kleuren staan in een soort schema.
Als je kijkt naar de ruimte zie je vooral stapeling, de lijnen en krassen zijn over elkaar getekend.
Het is ook een Overall compositie, de lijnen lijken oneindig door te gaan en het is niet centraal geplaatst.
Je ziet op deze tekening in de categorie vorm vooral krassen, gebogen horizontale zigzaglijn, kleinere tekentjes, lijnen, gesloten vorm, herhaling motief.
Als je kijkt naar de kleur zijn ze apart gebruikt, ze geven niet een speciaal object aan. De kleuren staan in een soort schema.
Als je kijkt naar de ruimte zie je vooral stapeling, de lijnen en krassen zijn over elkaar getekend.
Het is ook een Overall compositie, de lijnen lijken oneindig door te gaan en het is niet centraal geplaatst.
Schematisch
stadium (ca. 4 – 9 jaar): gecodeerde werkelijkheid
Beschrijving tekening/kenmerken:
Wanordelijke plaatsing de beelden staan verspreid over het blad. Ook zie je een grondlijn, alles staat op een grond.
Je ziet wel dat het kind doorzichtigheid heeft gebruikt bij het huis. De ramen zijn niet ingekleurd.
Haak contrast, richtingen tussen lijnen worden zo duidelijk mogelijk onderscheiden.
Als je kijkt naar de kleur zie je soms objectkleuren als je kijkt naar de boom en de lucht en zon.
Realistisch
stadium ( 9 tot 15 jaar): Zichtbare werkelijkheid
Beschrijving tekening/kenmerken:
Ze ziet afsnijding van blad en overlapping. Er is veel aandacht besteed aan details en kleur. Het kind het zo goed mogelijk alles willen na tekenen. Je ziet dat het kind zichzelf heeft getekend en vind haar schoenen en het merk erg belangrijk. Het kind heeft ook het effect van overdrijving gebruikt, dit zie bij het haar.
Ze ziet afsnijding van blad en overlapping. Er is veel aandacht besteed aan details en kleur. Het kind het zo goed mogelijk alles willen na tekenen. Je ziet dat het kind zichzelf heeft getekend en vind haar schoenen en het merk erg belangrijk. Het kind heeft ook het effect van overdrijving gebruikt, dit zie bij het haar.



Geen opmerkingen:
Een reactie posten