Les 5
Bij les 5 moesten we als eerste opdracht een klassiek schilderij kiezen en daar een eigen postmoderne foto bij maken. Bij de tweede opdracht in deze les moesten we een stilleven schilderen van 3 objecten uit deze tijd.
Eileen:
Johannes Vermeer - Meisje met de parel - ca. 1666
Wat zie je/aandachtspunten
Je ziet een meisje met twee doeken als een tulband om het haar gewikkeld. De blauwe tulband met een gele omlaag vallende doek geeft een goed contrast met het bruinachtige gele jasje met witte kraag. Ze heeft ook rode lippenstift op. Het meest opvallende is de telefoon in haar hand. Het meisje staat niet recht op de foto, ze kijkt om. De achtergrond is zwart, de andere kleuren vallen daardoor meer op. Het licht valt op de voorkant (van links)van de vrouw.
Je ziet een meisje met twee doeken als een tulband om het haar gewikkeld. De blauwe tulband met een gele omlaag vallende doek geeft een goed contrast met het bruinachtige gele jasje met witte kraag. Ze heeft ook rode lippenstift op. Het meest opvallende is de telefoon in haar hand. Het meisje staat niet recht op de foto, ze kijkt om. De achtergrond is zwart, de andere kleuren vallen daardoor meer op. Het licht valt op de voorkant (van links)van de vrouw.
Betekenis van het beeld
Het klassieke schilderij is een zogenaamde tronie, een studie van een opvallend gezicht of gelaatsuitdrukking. Bij de foto is hier ook opgelet, het meisje zoekt contact met de toeschouwer, alsof ze door hem verrast is. De telefoon toont een beeld van de moderne vrouw. Ze werd verrast tijdens het bellen door de toeschouwer.
Het klassieke schilderij is een zogenaamde tronie, een studie van een opvallend gezicht of gelaatsuitdrukking. Bij de foto is hier ook opgelet, het meisje zoekt contact met de toeschouwer, alsof ze door hem verrast is. De telefoon toont een beeld van de moderne vrouw. Ze werd verrast tijdens het bellen door de toeschouwer.
Hoe is het gemaakt
Het schilderij is met olieverf gemaakt en er is veel gelet op de gezichtsuitdrukking en lichtinval. Bij de foto is hier ook op gelet. Het licht komt van links, het meisje kijkt verbaast om. De telefoon staat in het midden en is goed te zien.
Het schilderij is met olieverf gemaakt en er is veel gelet op de gezichtsuitdrukking en lichtinval. Bij de foto is hier ook op gelet. Het licht komt van links, het meisje kijkt verbaast om. De telefoon staat in het midden en is goed te zien.
Tijdskenmerken
Modernisme was heel streng, heel serieus. Postmodernisten keren zich tegen het modernisme. Ze willen er lucht in brengen, er moest wat humor komen en het mag best even wat vluchtiger, je hoeft niet de hele boodschap mee te krijgen. De foto heeft ook veel kleur, humor, symboolgebruik.
Modernisme was heel streng, heel serieus. Postmodernisten keren zich tegen het modernisme. Ze willen er lucht in brengen, er moest wat humor komen en het mag best even wat vluchtiger, je hoeft niet de hele boodschap mee te krijgen. De foto heeft ook veel kleur, humor, symboolgebruik.
Mening
Ik vind het klassieke schilderij een erg mooi schilderij. De emotie en verbazing van het meisje is goed geschilderd. Het gebruik van licht en kleur vind ik ook erg goed. Bij foto vind ik dat je het klassieke schilderij er goed in terug ziet. De mobiele telefoon geeft de humor aan, omdat je een ouderwets gekleed meisje ziet met een moderne telefoon.
Ik vind het klassieke schilderij een erg mooi schilderij. De emotie en verbazing van het meisje is goed geschilderd. Het gebruik van licht en kleur vind ik ook erg goed. Bij foto vind ik dat je het klassieke schilderij er goed in terug ziet. De mobiele telefoon geeft de humor aan, omdat je een ouderwets gekleed meisje ziet met een moderne telefoon.
Eileen: Postmoderne foto
Guus:

Titel: Portrait of a Boy
Maker: Eugene de Blaas
Datum: 1884
Wat zie je: Een jongetje
Uitgebreide beschrijving: Een jongetje geschilderd door Eugene de Blaas. Dit schilderij was een onderdeel van zijn privé-collectie. De sjaal om zijn hals staat in sterk contrast met zijn rode mutsje. Ook de witte kraag staat goed bij het blauwe sjaaltje en het rode mutsje. Omdat de achtergrond donker is, komt het jongetje sterk naar voren in het schilderij.
Betekenis van het beeld: Ik geloof niet dat er echt een betekenis vastzit aan het beeld. Emoties zijn niet goed te zien. Het jongetje is misschien nieuwsgierig omdat hij gericht naar een bepaalde hoek kijkt.
Hoe is het gemaakt: Olieverf op doek
Tijdskenmerken (stijl): Klassiek
Mening: Klassieke stijl vind ik meestal een mooie stijl vanwege het natuurgetrouwe. Dit schilderij laat goed zien dat er niets veranderd is aan het jongetje.
Bovenstaande foto is gebaseerd op het schilderij van Eugene de Blaas. De pet staat hierbij voor moderne tijd. Ook is er gelet op de achtergrond. Deze is donker zodat de persoon goed naar voren komt. De witte kraag is niet goed te zien maar zit er wel. De blik was moeilijk om te imiteren omdat het moeilijk te zien was waar de jongen precies naar keek.
Guus:
Klassiek Stilleven
Modernistisch Stilleven
Afgeleid van het werk van Warhol:
De objecten in mijn schilderijen zijn gekozen met een reden.
Het horloge staat voor tijd, de USB-stick staat voor digitale informatie en de mobiel staat voor de social media. Deze 3 objecten staan voor de dingen in onze samenleving die het meest gebruikt worden en die sommigen het belangrijkst vinden.
Eileen:
Boven: Klassiek Stilleven
Onder: Modernistisch Stilleven
Opstelling
Op het schilderij zie je een glas water, een mandarijn en een armbandje met
Chinese gelukspoppetjes. Dit zijn drie dingen die ik dagelijks in mijn tas heb
en erg belangrijk voor mij zijn. Water omdat dit het belangrijkste is wat je
lichaam nodig heeft. Een mandarijn omdat fruit erg gezond voor je is en ik veel
bezig met zo gezond mogelijk leven. Een armbandje met Chinese gelukspoppetjes
omdat ik geloof dat dit geluk brengt bij alles wat ik doe.
Foto 1 (boven) op klassieke wijze
Ik heb gebruik gemaakt van licht, ik heb geprobeerd de schaduw goed weer te
geven zodat er diepte in het schilderij komt.
Foto 2 (onder) op modernistische wijze
Ik heb het pointillisme als schildertechniek gebruikt. Ik heb zuivere
kleuren in vele punten aangebracht. Zo worden de kleuren pas in het oog van de
toeschouwer optisch gemengd.





Geen opmerkingen:
Een reactie posten